Kolej gondolowa, kojarzona zwykle z przewozem turystów na szczyty górskie, może być z powodzeniem stosowana także w dużych metropoliach. Dzisiejszy poziom techniki pozwala wykorzystywać ją nawet w formule transportu na żądanie. Zalety tego środka komunikacji w warunkach miejskich przedstawił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Daniel Fässer ze szwajcarskiej firmy Bartholet Maschinenbau AG.
– Kolej linowa to najlepszy środek transportu także w środowisku miejskim – postawił tezę prelegent. Wśród jej atutów wymienił nie tylko niezależność od ruchu ulicznego i związanych z nim trudności technicznych, ale także bezpieczeństwo (potwierdzane przez dane statystyczne), ekologię (dzięki napędowi elektrycznemu i możliwości zastosowania paneli fotowoltaicznych), niewielką skalę ingerencji w infrastrukturę i krajobraz oraz niski poziom hałasu.
Nie tak drogie i skomplikowane, jak się wydaje
Przepustowość oferowanych przez Bartholet systemów wynosi 3600 pasażerów na godzinę w jednym kierunku. – Atutem są też same wrażenia z podróżowania: kolej linowa może stać się atrakcją turystyczną – podkreślił Fässer. Jak przekonywał, wbrew pozorom stosunkowo niski jest też koszt inwestycji i jej uciążliwość dla mieszkańców, a także późniejszy koszt utrzymania infrastruktury. – Średni cykl życia systemu kolei linowej to 20-30 lat. Inwestycji potrzeba stosunkowo niewiele: budowa infrastruktury – ze słupami stawianymi przy pomocy helikopterów – zajmuje zwykle od roku do dwóch – poinformował.
Łatwiejsze, niż w przypadku innych środków transportu, jest budowanie przepraw przez rzeki. W razie potrzeby można budować stacje nad jezdniami lub skrzyżowaniami, a także urządzać w nich centra handlowe. Istnieje też możliwość przepuszczania kolei linowej przez tunele.
Jak zaznaczył Fässer, Bartholet może pochwalić się licznymi referencjami. Zbudowane przez firmę systemy kolei linowej działają, między innymi, w Narviku (Norwegia), Brest (Francja), Uściu nad Łabą (Czechy), Chur (Szwajcaria), Vadistanbul (Turcja), a także na kontynencie południowoamerykańskim.
Linowa taksówka – czy to możliwe?
Szczególne miejsce w portfolio firmy zajmuje opracowany niedawno produkt, umożliwiający wykorzystanie infrastruktury kolei linowej do transportu na żądanie. Taksówka linowa (Rope Taxi) to gondole o pojemności do 10 osób, oczekujące na chętnych na torach odstawczych stacji kolejki. Użytkownik może zamówić transport na konkretną godzinę i wybrać destynację w ramach sieci (dojazd do stacji początkowej spoczywa już jednak na jego barkach). Specjalnie skonstruowane rozjazdy pozwalają na swobodne poruszanie się między odnogami kolei linowej.
– Rozwiązanie jest bezpieczne (dzięki zdalnemu monitoringowi) oraz przyjazne niepełnosprawnym (pozbawione barier przestrzennych). Pasażer ma gwarancję miejsca siedzącego. Kapsuły są wyposażone w autonomiczny napęd bateryjny, a także w system rekuperacji energii – opisywał system Fässer. Pierwsze wdrożenie nowego systemu – między pięcioma stacjami – ma nastąpić w przyszłym roku w Szwajcarii. Bartholet zapewnia zainteresowanym samorządom możliwość zapewnienia finansowania inwestycji z funduszu partnerskiego BCM Global.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.